În ce limite răspund asociații în SRL
Toate, Bine de știut, AntreprenoriatDeschiderea unei firme de IT poate fi o afacere promițătoare, însă implică o serie de obligații legale și administrative pe care trebuie să le iei în considerare. De la înființarea firmei și până la obținerea autorizațiilor necesare, procesul necesită atenție în vederea conformării cu legislația în vigoare.
Alegerea entității potrivite. Aspecte de ordin fiscal
Înainte de a deschide orice afacere, primul pas este alegerea formei juridice potrivite pentru activitatea pe care urmează să o realizezi în concret. Cele mai frecvente forme de organizare sunt următoarele:
- Societate cu Răspundere Limitată (SRL)
SRL-ul este o societate comercială, cu personalitate juridică și patrimoniu propriu, formată din unul sau mai mulți asociați, persoane fizice sau juridice, destinată desfășurării de activități economice în scopul obținerii de profit. Pentru mai multe detalii despre SRL îți recomandăm să citești materialul nostru:
Ce trebuie să știi despre înființarea unui SRL
- Persoană Fizică Autorizată (PFA)
PFA-ul este o întreprindere economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce folosește, în principal, forța sa de muncă. Pentru mai multe detalii despre PFA îți recomandăm să citești materialul nostru:
Ce trebuie să știi despre înființarea unui PFA
- Întreprindere Individuală (II)
II-ul, similar cu PFA-ul, este o întreprindere economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce folosește, în principal, forța sa de muncă. Pentru mai multe detalii despre II îți recomandăm să citești materialul nostru:
Ce trebuie să ști despre înființarea unui II
Pentru a fi mai ușor să decizi care din cele trei forme de organizare a activității economice este mai potrivită pentru tine, îți recomandă să citești și materialele noastre în care am analizat comparativ cele trei entități:
Care este diferența dintre SRL și PFA
Care este diferența dintre PFA și II
Un alt element important în luarea unei decizii îl reprezintă, cu siguranță, regimul fiscal aplicabil, motiv pentru care am pregătit pentru tine un material informativ în care analizăm regulile aplicabile SRL-urilor și PFA-urilor, în cazurile II-urilor fiind aplicabile regulile pentru PFA-uri:
Indiferent de forma de organizare pentru care vei opta, nu uita faptul că, în România, la momentul înființării entității se poate opta pentru scutirea de la plata TVA. Cu toate acestea, plata TVA devine obligatorie atunci când cifra de afaceri atinge într-un an suma de 300.000 lei.
Procedura de înființare la Registrul Comerțului
Procedura de înființare a firmei, indiferent că ai optat pentru SRL, PFA sau II, se realizează la Registrul Comerțului în circumscripția căruia se va afla sediul social sau profesional al acesteia.
i. Sediul firmei
Un element important pentru afacerea ta este sediul acesteia.
Sediul apare menționat în toate documentele firmei, inclusiv în facturi și contracte, fiind locul unde se primește corespondența, unde se pot efectua controale de către organele fiscale și în funcție de care se stabilește competența anumitor instituții, organe, autorități (autoritatea fiscală, instanțele de judecată, etc.)
Pentru mai multe detalii îți recomandăm să citești materialul nostru:
ii. Rezervarea denumirii
Atunci când decizi să deschizi o afacere, printre primele formalități pe care trebuie să le parcurgi este cea privind rezervarea denumirii la Registrul Comerțului. Denumirea constituie un element obligatoriu de identificare și individualizare a profesioniștilor supuși înregistrării în Registrul Comerțului.
Dacă în cazul SRL-urilor se poate opta, de principiu, pentru orice denumire disponibilă, în situația PFA-urilor denumirea este formată din numele și prenumele titularului, urmată de sintagma „Persoană Fizică Autorizată”. În cazul II-ului, denumirea este formată din numele titularului, urmată de mențiunea „Întreprindere Individuală”.
Dovada denumirii eliberată după efectuarea verificării și rezervării este valabilă pentru o perioadă de o lună de la data eliberării. În această perioadă, trebuie să finalizezi procedura de înființare a firmei. Dacă denumirea rezervată nu este folosită în termenul stabilit, rezervarea expiră, iar denumirea devine din nou disponibilă.
Pentru mai multe detalii îți recomandăm să citești materialele noastre:
iii. Codurile CAEN și autorizarea acestora
Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN) este o clasificare oficială folosită pentru a organiza activitățile economice din România indiferent dacă acestea sunt desfășurate de entități supuse înmatriculării la Registrul Comerțului (SRL, PFA, II, etc.) sau doar înregistrării fiscale (exemplu PFI).
Începând cu 1 ianuarie 2025, în România a intrat în vigoare o versiune nouă a Clasificării activităților din economia națională, cunoscută sub numele de CAEN Rev. 3 disponibilă la următorul link:
În cazul unei firme de IT, printre codurile CAEN pe care trebuie să le autorizezi se pot regăsi următoarele:
5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator
5829 – Activități de editare a altor produse software
6210 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client)
6220 – Activități de consultanță în tehnologia informației și de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul
6290 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației
6310 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe
6391 – Activități ale portalurilor web
6392 – Alte activități de servicii informaționale n.c.a.
Pentru mai multe detalii îți recomandăm să citești materialele noastre:
Despre autorizarea codurilor CAEN
Ce înseamnă autorizarea codurilor CAEN la terți
Obligații după înființare firmei
După parcurgerea cu succes a tuturor formalităților la Registrul Comerțului pentru înființarea firmei, va trebui să ai în vedere următoarele demersuri:
- Ridicarea Registrului Unic de Control (RUC) în termen de 30 de la înființare
- Deschiderea unui cont bancar
- Angajarea serviciilor de contabilitate
- Înrolarea în Spațiul Privat Virtual (SPV)
- Înscrierea în sistemul E-factura
Pentru mai multe detalii îți recomandăm să citești materialul nostru:
Ce trebuie să faci după înființarea firmei
Autorizații pentru punctul de lucru
Pentru a deschide o firmă de IT nu ai nevoie în principiu de un punct de lucru. Dacă dorești însă să desfășori activitatea dintr-o locație fixă, pentru care eventual plătești o chirie, autorizarea punctului de lucru va fi necesară mai ales din perspectiva decontării cheltuielilor asociate punctului de lucru (chirie, utilități, etc.).
Deși activitatea de IT nu necesită autorizări specifice, dacă sunt înființate puncte de lucru, adesea se solicită de la Primărie emiterea unui acord de funcționare sau, după caz, a unei negații din care să rezulte că un astfel de acord nu este necesar.
Este important să ai în vedere faptul că legislația este în continuă schimbare nefiind așadar exclus ca pe parcursul activității tale să apară necesitatea obținerii de noi autorizații și avize, motiv pentru care nu uita să te pui la curent în permanență cu noutățile în domeniu.
Concluzie
Deschiderea unei afaceri necesită parcurgerea unor formalități legale complexe însă nimic nu poate sta în calea succesului tău de antreprenor.
În comunitatea ai sediu dezvoltăm un concept unic care pornește de la prima nevoie pe care o are afacerea ta, sediul, și ne propunem să te sprijinim pe tot parcursul antreprenorial cu ceea ce știm să facem foarte bine – activități la Registrul Comerțului.
Antreprenoriatul înseamnă viziune, creativitate, dar și mult timp alocat pentru a transforma o idee în afacere.
Misiunea noastră este să te ajutăm să câștigi timp și energie pe care tu le poți investi în propria ta afacere.
Scapă de bătăi de cap! Specialiștii noștri te pot ajuta cu operațiunile la Registrul Comerțului.