https://aisediu.ro/wp-content/uploads/2023/12/logo.svg

scapă de grija sediului social și de preluarea corespondenței

Ce trebuie să știi despre înființarea unui PFA

Antreprenoriat

Ce trebuie să știi despre înființarea unui PFA

Aspecte generale 

Înainte de a înființa un PFA iată câteva informații care te vor ajuta:

  • PFA-ul este o întreprindere economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce folosește, în principal, forța sa de muncă;
  • PFA-ul poate avea cel mult 3 salariați;
  • titularul PFA-ului trebuie să dețină, în anumite situații, o calificare profesională pentru a putea desfășura activitatea autorizată;
  • PFA-ul poate avea ca obiect de activitate cel mult 5 clase de activități prevăzute de codul CAEN;
  • PFA-ul nu are obligația de a contracta serviciile unui contabil dar are obligația de a ține contabilitatea în partidă simplă;
  • titularul PFA-ului răspunde față de terți pentru datoriile întreprinderii personal, în solidar cu PFA-ul;
  • din punct de vedere fiscal, PFA-ul datorează impozit pe venit și contribuții de asigurări sociale.

Perioada în care o persoană fizică autorizată desfășoară activități economice constituie vechime în specialitate. 

Denumirea

Rezervarea denumirii este prima etapă a procedurii de înființare. În cazul PFA-ului, denumirea este formată chiar din numele titularului, urmată de mențiunea – Persoană Fizică Autorizată. Dacă numele titularului este alocat deja altui PFA, se solicită și inițiala prenumelui unuia dintre părinți.

Sediul

Sediul este adresa oficială la care figurează înregistrat PFA-ul. Sediul este un element esențial pentru existența și funcționarea PFA-ului. În cazul în care se constată lipsa acestuia (spre exemplu, a expirat contractul de închiriere) ANAF poate emite o decizie de declararea a inactivității PFA-ului, urmată de înscrierea faptei în cazierul fiscal al titularului.

Sediul profesional al PFA-ului poate fi stabilit la orice adresă din România, indiferent de adresa de domiciliu a titularului.

Adresa sediului este o informație publică care apare menționată în toate registrele de publicitate, în documentele interne ale întreprinderii, inclusiv în facturi și contracte. Prin urmare, dacă te-ai gândit să îți stabilești sediul PFA-ului acasă, trebuie să ai în vedere că adresa ta de domiciliu nu va mai fi confidențială. Mai multe informații despre sediul profesional al PFA-ului poți găsi în articolul nostru Importanța sediului SRL și PFA.

După stabilirea adresei la care va figura sediul PFA-ului, este necesară încheierea unui contract de găzduire a sediului (închiriere sau comodat). Contractul este de închiriere atunci când pentru folosința spațiului se plătește o sumă de bani și de comodat atunci când folosința este cu titlu gratuit.

Dacă nu ai unde să stabilești sediul PFA-ului sau vrei ca adresa ta de domiciliu să rămână confidențială, te putem ajuta cu găzduirea sediului la locația noastră din București. Poți alege unul dintre abonamentele disponibile pe site – listă prețuri.

Specialiștii noștri îți vor transmite contractul de găzduire în maxim 24 de ore de la plasarea solicitării, completat și semnat cu toate informațiile, gata pentru a fi depus la Registrul Comerțului.

Autorizarea obiectului de activitate

La înființarea PFA-ului, Registrul Comerțului va solicita completarea unei declarații-tip, pe proprie răspundere, cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității. Prin completarea acestei declarații, Registrul Comerțului va autoriza PFA-ul să desfășoare exclusiv acele activități aferente codurilor CAEN menționate în declarație.

Este foarte important să aloci atenție la alegerea codurilor CAEN pentru că desfășurarea unei activități neautorizate se sancționează potrivit legii. Dacă nu ești sigur ce coduri CAEN sunt potrivite, te poți consulta cu specialiștii noștri.  

În funcție de locația unde urmează să își desfășoare PFA-ul activitatea, codurile CAEN pot fi autorizate la sediul social, la punctele de lucru sau la terți.

Autorizarea activității la terți se realizează atunci când PFA-ul desfășoară activitate în alte locații decât la sediul social sau punctele de lucru (spre exemplu, la sediul colaboratorului, a clientului, de acasă, etc).

Regimului fiscal

Din perspectiva regimului fiscal, PFA-ul datorează impozit pe venit, contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS) și contribuții de asigurări sociale (CAS). Mai multe informații privind regimul fiscal al PFA-ului, poți afla din articolul nostru Regimul fiscal SRL vs. PFA.

De asemenea, la înființare ai posibilitatea de a alege ca PFA-ul să fie plătitor de TVA. Dacă nu ai optat pentru plata TVA-ului încă de la înființare, trebuie să știi că există un plafonul legal de 300.000 lei/an care, odată atins, plata TVA-ului devine obligatorie.

Actele necesare la Registrul Comerțului

  1. Cererea-tip de înregistrare;
  2. Anexa privind înregistrarea fiscală
  3. Declarația-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare;
  4. Dovada verificării disponibilității și rezervării denumirii firmei;
  5. Actul de identitate al titularului PFA;
  6. Contractul de găzduire a sediului profesional;
  7. Copii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale.

Îți înființăm PFA-ul online în cel mai simplu și relaxant mod pentru tine: fără deplasări, fără dosare și hârtii, fără timp pierdut la cozi.

  • pregătim cererea-tip și toate celelalte declarații solicitate de Registrul Comerțului pentru realizarea înființării;
  • depunem dosarul de înființare la Registrul Comerțului și supraveghem soluționarea acestuia;
  • ridicăm documentele de înființare emise de Registrul Comerțului și le transmite la adresa indicată de tine.