Ce acte sunt necesare pentru modificarea codurilor CAEN la II
ToateSuccintă prezentare a celor două entități
Societatea cu răspundere limitată (S.R.L.) este o formă de organizare a persoanei juridice, alcătuită din unul sau mai mulți asociați, persoane fizice sau juridice, destinată desfășurării de activități economice în scopul obținerii de profit.
SRL-ul este o formă de organizare juridică răspândită în rândul antreprenorilor din România, oferind o flexibilitate mare atât în ceea ce privește stabilire structurii capitalului, numărului de asociați, activității desfășurate, cât și în ceea ce privește organizarea internă (personal angajat, contabilitate, audit, cenzori, etc). Condițiile de înființare sunt mai puțin restrictive comparativ cu alte forme societare, iar legea permite modificări ulterioare atât a structurii capitalului social, a numărului de asociații, cât și a obiectului de activitate, sediului social, organelor de conducere, etc.
Persoana fizică autorizată (P.F.A.) este o întreprindere economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce folosește, în principal, forța sa de muncă.
Potrivit prevederilor legale, PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activități prevăzute de codul CAEN și poate desfășura activitățile pentru care este autorizată, singură sau împreună cu cel mult 3 persoane, angajate de aceasta, în calitate de angajator, cu contract individual de muncă.
Atât SRL-ul, cât și PFA-ul reprezintă entități distincte de fondatorii săi, ceea ce înseamnă că au drepturi și obligații proprii în raporturile cu terții, inclusiv cu autoritățile fiscale.
Regimul fiscal SRL
Din perspectiva regimului fiscal, ca urmare a activității economice desfășurate, S.R.L.-urile și asociații datorează:
i. impozit pe profit în cotă de 16%, conform art. 17 si urm. Cod fiscal, sau impozit pe venitul microîntreprinderilor în cotă de 1% sau 3%, după caz, conform art. 47 și urm. Cod fiscal.
Pentru aplicarea impozitului pe venitul microîntreprinderilor, societățile trebuie să îndeplinească anumite condiții, printre care:
- a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;
- capitalul social al acesteia este deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii.
- are cel puțin un salariat. O persoană juridică română care este nou-înființată poate opta să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă angajează un salariat în termen de cel mult 30 de zile inclusiv de la data înregistrării;
- are asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și este singura persoană juridică stabilită de către asociați/acționari să aplice prevederile prezentului titlu;
- a depus în termen situațiile financiare anuale.
Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt de 1% pentru firmele care nu depășesc venituri de 60.000 Euro, respectiv 3% pentru cele care depășesc acest plafon și care desfășoară activități principale sau secundare corespunzătoare unor coduri CAEN menționate de art. 51 Cod fiscal – 5829, 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690.
Sumele de bani distribuite asociaților poartă denumirea de dividende, iar pentru acestea se datorează:
ii. impozit pe venitul din dividende în cotă de 10%, conform art. 97 Cod fiscal;
iii. contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS) în cotă de 10%, conform art. 155 și urm. Cod fiscal, aplicată asupra următoarelor plafoane reglemente de art. 170 alin. (3) Cod fiscal:
- nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.
Concluzionând, dincolo de cheltuielile operaționale, S.R.L.-urile, iar mai apoi asociații datorează:
- impozit pe profit în cotă de 16% sau impozit pe venitul microîntreprinderilor în cotă de 1% sau 3%;
- impozit pe venitul din dividende în cotă de 10%;
- contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS) în cotă de 10% în limita unui plafon de 24 de salarii minime brute pe țară.
Regimul fiscal PFA
Din perspectiva regimului fiscal, ca urmare a activității economice desfășurate, P.F.A. – urile datorează:
i. impozit pe venit în cotă de 10%, conform art. 64 Cod fiscal.
ii. contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS) în cotă de 10%, conform art. 155 și urm. Cod fiscal, în limita unui plafon de 60 de salarii minime brute pe țară conform art. 170 alin. (1) Cod fiscal.
iii. contribuții de asigurări sociale în cotă de 25 % conform art. 138 Cod fiscal, aplicată asupra următoarelor plafoane reglementate de art. 148 Cod fiscal:
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.
Scapă de bătăi de cap! Specialiștii noștri te pot ajuta cu operațiunile la Registrul Comerțului.