Ce acte sunt necesare pentru modificarea codurilor CAEN la II
ToateAspecte generale
Înainte de a înființa un II (Întreprindere Individuală) iată câteva informații care te vor ajuta:
- II-ul este o întreprindere economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce folosește, în principal, forța sa de muncă;
- II-ul poate avea cel mult 8 salariați;
- titularul II-ului trebuie să dețină, în anumite situații, o calificare profesională pentru a putea desfășura activitatea autorizată;
- II-ul poate avea ca obiect de activitate cel mult 10 clase de activități prevăzute de codul CAEN;
- II-ul nu are obligația de a contracta serviciile unui contabil dar are obligația de a ține contabilitatea în partidă simplă;
- titularul II-ului răspunde față de terți pentru datoriile întreprinderii personal, în solidar cu II-ul;
- din punct de vedere fiscal, II-ul datorează impozit pe venit și contribuții de asigurări sociale.
Perioada în care o persoană fizică autorizată desfășoară activități economice constituie vechime în specialitate.
Actele necesare la Registrul Comerțului
- Cererea-tip de înregistrare;
- Anexa privind înregistrarea fiscală
- Declarația-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare;
- Dovada verificării disponibilității și rezervării denumirii firmei;
- Actul de identitate al titularului II;
- Contractul de găzduire a sediului profesional;
- Copii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale.
Denumirea
Rezervarea denumirii este prima etapă a procedurii de înființare. În cazul II-ului, denumirea este formată chiar din numele titularului, urmată de mențiunea – Întreprindere Individuală. Dacă numele titularului este alocat deja altui II, se solicită și inițiala prenumelui unuia dintre părinți.
Sediul
Sediul este adresa oficială la care figurează înregistrat II-ul. Sediul este un element esențial pentru existența și funcționarea II-ului. În cazul în care se constată lipsa acestuia (spre exemplu, a expirat contractul de închiriere) ANAF poate emite o decizie de declararea a inactivității II-ului, urmată de înscrierea faptei în cazierul fiscal al titularului.
Sediul profesional al II-ului poate fi stabilit la orice adresă din România, indiferent de adresa de domiciliu a titularului.
Adresa sediului este o informație publică care apare menționată în toate registrele de publicitate, în documentele interne ale întreprinderii, inclusiv în facturi și contracte. Prin urmare, dacă te-ai gândit să îți stabilești sediul II-ului acasă, trebuie să ai în vedere că adresa ta de domiciliu nu va mai fi confidențială. Mai multe informații despre sediul profesional al II-ului poți găsi în articolul nostru Importanța sediului.
După stabilirea adresei la care va figura sediul II-ului, este necesară încheierea unui contract de găzduire a sediului (închiriere sau comodat). Contractul este de închiriere atunci când pentru folosința spațiului se plătește o sumă de bani și de comodat atunci când folosința este cu titlu gratuit.
Dacă nu ai unde să stabilești sediul II-ului sau vrei ca adresa ta de domiciliu să rămână confidențială, te putem ajuta cu găzduirea sediului la locația noastră din București. Poți alege unul dintre abonamentele disponibile pe site – listă prețuri.
Specialiștii noștri îți vor transmite contractul de găzduire în maxim 24 de ore de la plasarea solicitării, completat și semnat cu toate informațiile, gata pentru a fi depus la Registrul Comerțului.
Autorizarea obiectului de activitate
La înființarea II-ului, Registrul Comerțului va solicita completarea unei declarații-tip, pe proprie răspundere, cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității. Prin completarea acestei declarații, Registrul Comerțului va autoriza II-ul să desfășoare exclusiv acele activități aferente codurilor CAEN menționate în declarație.
Clasificarea CAEN actualizată poate fi consultată pe CAEN Rev. 3 – AiSediu.
Este foarte important să aloci atenție la alegerea codurilor CAEN pentru că desfășurarea unei activități neautorizate se sancționează potrivit legii. Dacă nu ești sigur ce coduri CAEN sunt potrivite, te poți consulta cu specialiștii noștri.
În funcție de locația unde urmează să își desfășoare II-ul activitatea, codurile CAEN pot fi autorizate la sediul social, la punctele de lucru sau la terți.
Autorizarea activității la terți se realizează atunci când II-ul desfășoară activitate în alte locații decât la sediul social sau punctele de lucru (spre exemplu, la sediul colaboratorului, a clientului, de acasă, etc).
Regimului fiscal
Din perspectiva regimului fiscal, II-ul datorează impozit pe venit, contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS) și contribuții de asigurări sociale (CAS). Mai multe informații privind regimul fiscal al II-ului, poți afla din articolul nostru Regimul fiscal SRL vs. PFA, II-ul având un regim fiscal similar cu cel al PFA-ului.
De asemenea, la înființare ai posibilitatea de a alege ca II-ul să fie plătitor de TVA. Dacă nu ai optat pentru plata TVA-ului încă de la înființare, trebuie să știi că există un plafonul legal de 300.000 lei/an care, odată atins, plata TVA-ului devine obligatorie.
Scapă de bătăi de cap! Specialiștii noștri te pot ajuta cu operațiunile la Registrul Comerțului.