În ce limite răspund asociații în SRL
Toate, Bine de știut, AntreprenoriatAdministratorul este persoana fizică sau juridică care exercită funcția executivă în cadrul societății, adică realizează și gestionează activitatea curentă a firmei și duce la îndeplinire deciziile și hotărârile adoptate de asociați.
Pentru a înțelege pe deplin rolul administratorului în societate și care este diferența dintre administrator și asociat, îți recomandăm să citești și următoarele materiale:
Administrator în cadrul unui SRL
Care este diferența dintre asociat și administrator
În ce situații este necesară schimbarea administratorului
Având în vedere dinamica mediului de afaceri, schimbarea administratorului poate interveni în situații precum:
- Expirarea mandatului: Dacă administratorul a fost numit pentru o perioadă de timp determinată, iar mandatul său a ajuns la final
- Nevoia unei noi strategii manageriale: În anumite situații, societatea prin asociații săi poate decide să numească un administrator cu o viziune diferită pentru a îmbunătăți performanțele financiare
- Demisia administratorului: Administratorul poate decide să renunțe la funcție din motive personale sau profesionale
- Revocarea de către asociați: Dacă administratorul nu își îndeplinește atribuțiile corespunzător sau există neînțelegeri cu asociații
- Incompatibilitate legală: Dacă administratorul nu mai îndeplinește condițiile legale pentru ocuparea funcției, de exemplu, dacă a fost condamnat pentru infracțiuni economice
Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească noul administrator
În situația în care noul administrator este o persoană fizică, acesta trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Capacitate deplină de exercițiu: Trebuie să aibă cel puțin 18 ani și să nu se afle sub interdicție judecătorească
- Cazier fiscal curat: Să nu aibă fapte înscrise în cazierul fiscal. Verificarea cazierului fiscal se face din oficiu de către Registrul Comerțului la momentul depunerii cererii.
- Probitate profesională: Nu trebuie să fi fost condamnat pentru infracțiuni economice, de corupție, abuz de încredere, fals, uz de fals sau alte fapte prevăzute de legea penală care sunt incompatibile cu funcția de administrator
- Compatibilitate cu alte funcții: Nu trebuie să se afle într-o situație de incompatibilitate prevăzută de lege, cum ar fi interdicția de a deține funcții de conducere în societăți comerciale pentru anumite categorii de funcționari publici sau alte cazuri specifice
Documente necesare pentru schimbarea administratorului
Schimbarea administratorului unei firme necesită parcurgerea unei proceduri în fața Registrului Comerțului pentru a putea asigura opozabilitatea modificării față de terți.
Dosarul de schimbare a administratorului unei societăți trebuie să conțină o serie de documente, precum:
- cererea de înregistrare
- decizia asociatului unic sau hotărârea AGA, după caz, privind schimbarea administratorului
- actul de identitate a noului administrator
- actul constitutiv actualizat
- specimenul de semnătură a noului administrator
- declarația pe propria răspundere a noului administrator din care să rezulte că îndeplinește condițiile legale pentru deținerea acestei calități
- dovada privind plata tarifului legal de publicare a deciziei asociatului unic sau hotărârii AGA, după caz, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a
După finalizarea procedurii la Registrul Comerțului, noul administrator va dobândi calitatea de reprezentant legal al firmei inclusiv în relația cu terții.
În anumite situații este posibil ca instituțiile sau partenerii contractuali să solicite prezentarea unui certificat constatator eliberat de Registrul Comerțului pentru a face dovada schimbării administratorului, cele mai frecvente situații fiind cele în raporturile cu instituțiile bancare.
Concluzie
Schimbarea administratorului societății este o operațiune care necesită atenție la detalii și o bună cunoaștere a procedurilor legale. Este recomandat să consulți un specialist pentru a te asigura că toate demersurile sunt efectuate corect și în conformitate cu legislația în vigoare.
Scapă de bătăi de cap! Specialiștii noștri te pot ajuta cu operațiunile la Registrul Comerțului.