https://aisediu.ro/wp-content/uploads/2023/12/logo.svg

scapă de grija sediului social și de preluarea corespondenței

Ce acte sunt necesare pentru înființarea unui SRL

Antreprenoriat, Toate, Bine de știut

Ce acte sunt necesare pentru înființarea unui SRL

Aspecte generale 

Înainte de a înființa un SRL iată câteva informații care te vor ajuta:

  • SRL-ul este o societate comercială, cu personalitate juridică și patrimoniu propriu, formată din unul sau mai mulți asociați, persoane fizice sau juridice, destinată desfășurării de activități economice în scopul obținerii de profit;
  • un SRL poate avea cel mult 50 de asociați;
  • la înființare, spre deosebire de PFA, asociații SRL-ului nu trebuie să prezinte o calificare profesională pentru desfășurarea activităților autorizate;
  • poate avea ca obiect de activitate un număr nelimitat de clase de activități prevăzute de codul CAEN;
  • SRL-ul trebuie să aibă în mod obligatoriu un contabil. Contabilul poate fi angajat, cu contract individual de muncă sau poate desfășura activitate în baza unui contract de prestări servicii;
  • asociații SRL-ului nu răspund personal pentru datoriile societății decât în limita capitalului social;
  • din punct de vedere fiscal, SRL-ul datorează, în funcție de opțiune, impozit pe profit sau impozit pe venitul microîntreprinderilor.

Actele necesare la Registrul Comerțului pentru înființare

  • Cererea-tip de înregistrare;
  • Anexa privind înregistrarea fiscală;
  • Declarația-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare;
  • Dovada verificării disponibilității și rezervării denumirii firmei;
  • Actul constitutiv;
  • Contractul de găzduire a sediului social;
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice;
  • Declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice;
  • Dovezile privind plata tarifului legal.

Denumirea

Rezervarea denumirii societății este prima etapă a procedurii de înființare. Cererea-tip pusă la dispoziție de Registrul Comerțului, va fi completată cu trei denumiri, în ordinea preferinței. În funcție de disponibilitate, va avea întâietate prima denumire, iar dacă aceasta este alocată altei firme, va urma a doua și apoi a treia.

Sediul

Sediul este adresa oficială la care figurează înregistrată firma. Sediul este un element esențial pentru existența și funcționarea societății. În cazul în care se constată lipsa acestuia (spre exemplu, a expirat contractul de închiriere) Registrul Comerțului poate iniția, din oficiu, procedura de dizolvare și radiere a societății, urmată de înscrierea faptei în cazierul fiscal al asociaților. Totodată, expirarea sediului firmei va atrage inactivitatea fiscală a acesteia.

Sediul social al unei firme poate fi stabilit la orice adresă din România, indiferent de domiciliul asociaților și/sau administratorilor.

Adresa sediului firmei este o informație publică care apare menționată în toate registrele de publicitate, în documentele societăți, inclusiv în facturi și contracte. Prin urmare, dacă te-ai gândit să stabilești sediul firmei acasă, trebuie să ai în vedere că adresa ta de domiciliu nu va mai fi confidențială. Mai multe informații despre sediul firmei poți găsi în articolul nostru Importanța sediului SRL și PFA.

După stabilirea adresei la care va figura sediul social, este necesară încheierea unui contract de găzduire a sediului (închiriere sau comodat). Contractul este de închiriere atunci când pentru folosința spațiului se plătește o sumă de bani și de comodat atunci când folosința este cu titlu gratuit.

Dacă nu ai unde să stabilești sediul firmei sau vrei ca adresa ta de domiciliu să rămână confidențială, te putem ajuta cu găzduirea sediului la locația noastră din București. Poți alege unul dintre abonamentele disponibile pe site – listă prețuri.

Specialiștii noștri îți vor transmite contractul de găzduire în maxim 24 de ore de la plasarea solicitării, completat și semnat cu toate informațiile, gata pentru a fi depus la Registrul Comerțului.

Pentru mai multe detalii legate de abonamentele de găzduire, serviciile oferite în baza acestora și modul de derulare a contractului de găzduire încheiat cu noi poți afla din Regulamentul de găzduire.

Autorizarea obiectului de activitate

La înființarea firmei, Registrul Comerțului va solicita completarea unei declarații-tip, pe proprie răspundere, cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității. Prin completarea acestei declarații, Registrul Comerțului va autoriza SRL-ul să desfășoare exclusiv acele activități aferente codurilor CAEN menționate în declarație.

Clasificarea CAEN actualizată poate fi consultată pe CAEN Rev. 3 – AiSediu.

Este foarte important să aloci atenție la alegerea codurilor CAEN pentru că desfășurarea unei activități neautorizate se sancționează potrivit legii. Dacă nu ești sigur ce coduri CAEN sunt potrivite, te poți consulta cu specialiștii noștri.  

În funcție de locația unde urmează să își desfășoare firma activitatea, codurile CAEN pot fi autorizate la sediul social, la punctele de lucru sau la terți.

Autorizarea activității la terți se realizează atunci când firma desfășoară activitate în alte locații decât la sediul social sau punctele de lucru (spre exemplu, la sediul colaboratorului, a clientului, de acasă, etc).

Stabilirea capitalului social și a structurii acestuia

Capitalul social reprezintă contribuțiile aduse de asociați la înființarea societății și poate fi format atât din bani (aport în numerar), cât și din bunuri (aport în natură) sau know-how (aport în industrie).

Legea a eliminat capitalul social minim la înființare, de 200 de lei, astfel că, potrivit noilor reglementări capitalul social al unui SRL la înființare nu poate fi mai mic de 1 leu (1 leu reprezentând valoarea minimă a unei părți sociale).

Capitalul social se divide în părți egale între asociați. Astfel că, dacă SRL-ul are doi asociați, capitalul social minim a SRL-ului este de 2 lei.

Având în vedere că un capital social de „2 lei” nu sună foarte atractiv, pentru credibilitatea și imaginea societății este de preferat să te orientezi spre o sumă mai mare.

Alegerea regimului fiscal

Încă de la înființarea SRL-ului, este necesară completarea și depunerea cererii de înregistrare fiscală privind opțiunea de impozitare aleasă (vectorul fiscal): impozit pe profit sau impozit pe venitul microîntreprinderilor. Mai multe informații privind condițiile necesare pentru venitul microîntreprinderilor poți afla din articolul nostru Regimul fiscal SRL vs. PFA.

De asemenea, la înființare ai posibilitatea de a alege ca firma să fie plătitoare de TVA. Dacă nu ai optat pentru plata TVA-ului încă de la înființare, trebuie să știi că există un plafonul legal de 300.000 lei/an care, odată depășit, plata TVA-ului devine obligatorie pentru firmă. 

Scapă de bătăi de cap! Specialiștii noștri te pot ajuta cu operațiunile la Registrul Comerțului.