Ce acte sunt necesare pentru modificarea codurilor CAEN la II
ToateÎnchiderea unui SRL în România presupune parcurgerea mai multor etape administrative. Procesul poate fi complex, dar urmând pașii corecți, poți evita eventuale întârzieri sau respingerea cererii.
În primul rând este important de reținut că există mai multe moduri prin care un SRL poate fi închis, respectiv:
- prin dizolvare voluntară, hotărâtă de asociați în Adunarea Generală a Asociaților (AGA);
- prin dizolvare judiciară, dispusă de o instanță de judecată în cazurile prevăzute de lege (spre exemplu, ca urmare a intrării în faliment).
Dizolvarea voluntară se poate realiza la rândul său prin lichidare simulată urmată de radiere sau prin lichidare cu numire de lichidator. Dacă dizolvarea prin lichidare simultană implică parcurgerea a doua etape la Registrul Comerțului, lichidarea cu numire de lichidator necesită finalizare a patru etape diferite.
În acest articol vom analiza ipoteza închiderii unui SRL prin dizolvarea și lichidarea simultane urmată de radiere, care este cea mai des întâlnită ipoteză în practică.
Etapa I
În cadrul acestei etape este necesară depunerea la Registrul Comerțului a unui dosar conținând următoarele documente:
- cererea de înregistrare;
- decizia asociatului unic sau hotărârea AGA, după caz, atunci când asociații sunt de acord cu privire la repartizarea și lichidarea patrimoniului societății și când asigură stingerea pasivului sau regularizarea lui în acord cu creditorii;
- dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui dacă societatea înregistrează datorii;
- dovada privind plata tarifului legal de publicare a deciziei asociatului unic sau hotărârii AGA, după caz, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
Etapa a II-a
Din momentul publicării în Monitorul Oficial a deciziei asociatului unic sau hotărârii AGA, după caz, persoanele care se consideră vătămate de închiderea firmei pot formula opoziție într-un interval de 30 de zile.
În măsura în care nu se formulează nicio opoziție sau opozițiile formulate se resping, se va putea trece la etapa a II-a, urmând a se depune la Registrul Comerțului următoarele documente:
- cererea de înregistrare;
- bilanțul de lichidare întocmit de contabilul societății;
- dovada îndeplinirii obligației de calculare, reținere și plată a impozitului pe venit din lichidarea societății.
După depunerea acestor documente, în măsura în care Registrul Comerțului constată îndeplinirea condițiilor necesare, se va dispune radierea firmei.
Costuri și durata procedurii
În ipoteza închiderii SRL-ului prin dizolvare și lichidare simultane, fără numire de lichidator, durata procedurii poate varia între 2 – 4 luni, iar costurile constau în taxa percepută de Registrul Comerțului pentru publicarea în Monitorul Oficial, calculată în funcție de numărul de caractere al hotărârii AGA, prețul serviciilor contabile și prețul serviciilor realizate la Registrul Comerțului.
Concluzie
Închiderea voluntară a unui SRL necesită parcurgerea unor etape administrative care implică dizolvarea, lichidarea și radierea. Dacă firma nu are datorii, procesul este mult simplificat, iar costurile sunt reduse în mod corespunzător.
Scapă de bătăi de cap! Specialiștii noștri te pot ajuta cu operațiunile la Registrul Comerțului.